Kongernes Jelling

Siden 2009 har forskere fra Nationalmuseet med Jellingprojektet skrevet Danmarkshistorie. De arkæologiske undersøgelser har afdækket Nordeuropas største kongsgård fra vikingetiden, fuldt på højde med kontinentets samtidige fyrsteresidenser. Monumenterne i Jelling har vist sig at ligge inden for en mægtig palisade, der omsluttede et areal på 12,5 hektar svarende til 15 fodboldbaner.

Historien i Jelling var kort og dramatisk fra kongesædets pludselige fremkomst i et næsten tomt landskab, indtil det forsvandt igen inden for blot en generation, muligvis ved en voldsom hændelse som antydes af brandspor i palisade og bygninger. Men kongens magt bestod, og i Jelling lagde Harald Blåtand fundamentet for det Nordså-imperium, som Haralds søn Sven Tveskæg og sønnesønnen Knud den Store forsvarede og udbyggede.
For tiden kigger arkæologerne mere detaljeret på Jelling Kirke, fordi en undersøgelse sidste år afslørede, at stenkirken må have haft en ældre fase.

Jelling er intet mindre end et af Danmarks vigtigste historiske udflugtsmål, idet området omkring Jellingstenene er optaget på UNESCOS verdensarvsliste sammen med bl.a. Stonehenge og Den kinesiske Mur.

Herfra kan jeg kun opfordre til en efterårsudflugt til Kongernes Jelling for at se den spændende udstilling, desuden er naturen omkring kirken meget smuk. Iøvrigt er det muligt at købe kaffe og skøn lagkage i museets café.