Berlins historie

Fra museets hjemmeside

Jeg har været i Berlin i sommerferien, og der besøgte jeg det spændende museum The Story of Berlin. Museet skildrer Berlins historie fra byens grundlæggelse og op til 2. verdenskrig, Muren, Den Kolde Krig og endelig murens fald. Det hele formidlet på en meget spændende måde ved hjælp af film og lyde, men også opstillede interiører, f.eks. er forskellen på en bolig i 50´erne i henholdsvis øst og vest vist, ligesom det er muligt at se resterne af en bolig i det udbombede Berlin i 2. verdenskrigs slutning.
Hvis du kommer til Berlin, vil jeg absolut anbefale dette museum, hvor du får 800 års historie på spændende og overkommelig vis. Museet ligger på Kurfürstendamm, som de fleste turister alligevel besøger.

Bagefter fandt jeg på bibliotekets hylder bogen Berlin. Hauptstadt der Republik af Bernard Larsson (1998). Bernard Larsson er fotograf, og bogen rummer fotos fra den delte by i perioden 1961-1968. Bogen rummer også nogle enkelte essays, men hvis du ikke læser tysk så godt, så kan de mange sort-hvide billeder sagtens tale for sig selv.

Her i 20-året for Berlin-murens fald, kan du læse lidt om murens historie i den overkommelige lille bog Berlinmuren af R.G. Grant (1998). Den skildrer Berlinmuren (1961-1989) som symbolet på, hvordan Den Kolde Krig delte Europa. Bogen beretter, hvordan muren blev bygget, dens indvirkning på øst- og vestberlinernes dagligdag, og om de begivenheder, der har fundet sted omkring den. Bogen forklarer også i mere bredt perspektiv Tysklands deling og genforening. Konflikten og forsoningen mellem Sovjetunionen og USA. Og Sovjetunionen og de andre kommunistlandes sammenbrud.