Kaffens kulturhistorie

Tænk hvor stor en rolle kaffe betyder for rigtigt mange mennesker:
Der drikkes kaffe morgen, middag og aften – på arbejde, til møder og til alle former for komsammen, til hverdag og til fest.

Meget tidligt fik kaffehuset stor betydning som mødested – og ordet café stammer selvfølgelig herfra.
Kaffen stammer helt tilbage til til det 6. århundrede og nærmere betegnet Ethiopien og Nordøstafrika. Ifølge myten skulle en hyrde have observeret, at hans geder kunne holde sig vågne hele natten efter
at have spist bær fra kaffebusken – og kåde blev de tilmed. Hyrden berettede om det til imamen, som bryggede sig en drik af bærene – og fandt ud af, at der var noget om snakken.

Kaffebønner før og efter ristning:

Fra Afrika spredte kaffebusken – og kaffen -sig til den arabiske halvø og senere blev drikken også populær i Europa. Det første kaffehus åbnede i Venedig i 1645, og i Paris startede den første café i 1670.
Hvordan man fandt på at riste kaffebønner vides ikke med bestemthed.

Kaffe tilberedes på mange måder: som espresso (stærk), som café au lait (med mælk), som tyrkisk kaffe (fint pulveriseret kaffe, der koges op med vand og evt. sukker og krydderier), som pulverkaffe m.m.

Læs mere om kaffens historie i:

Alt om kaffe.
V./ Mary Banks, Christine McFadden og Catherine Atkinson
Atelier, 2001. 256 sider
Biblioteksopstilling: 66.88
Flot bog med mange illustrationer og med opskrifter på kaffe, kage m.m.

Se også: www.kaffen.dk og     www.kaffeinfo.dk

4 tanker om "Kaffens kulturhistorie"

1. Hi,

I am creating a personal web site, where I write a little about coffee among many other things. As an illustration, I would very much like to use your beautiful picture of the coffee beans. I will of course link the picture back to Historiebloggen, and thus show its origin. The web site has no commercial ambitions.

Would that be OK with you?

Best Regards,
    Pär Dahlin
    Sollentuna, Sweden

2. hej ven. jeg er ikke kaffedrikker men jeg synes at verden skal skille sig af med det, for det er ikke godt for helbredet. jeg er nemlig læge. en læge der ved en masse om helbred osv. og jeg synes i skal lukke alle nærkomne såkaldte ”Café” ? Det er noget underlig noget. jeg vil meget hellere have energidrik. det er meget sundere og man kan leve af det i en hel måned.
    Mange tak fordi du læste min kommentar.

M.v.h
    Sarah (Læge)