3. Maj 1808

”3. Maj 1808” eller ”Nedskydningen af oprørerne den 3. maj 1808 i Madrid”

”3. Maj 1808” eller ”Nedskydningen af oprørerne den 3. maj 1808 i Madrid” er titlen på et af Francisco Goyas vel nok mest berømte malerier.

Billedet, som er malet i 1814, er en stærkt visuel kommentar til krigens grusomheder, med den spanske oprører som afventer henrettelsen afbilledet i en kristuslignende positur og klædt i den uskyldiges hvide skjorte, imens hans kammerater ligger blødende og døde på jorden foran ham under den truende himmel. Der er ikke meget håb for de spanske frihedskæmpere i dette billede, og det var der heller ikke i virkelighedens 1808.

Den historiske baggrund for billedet skal findes under Napolionskrigene, og nærmere bestemt i den besættelse af spanien som Napoleons hær foretog i foråret 1808, blandt andet med indtagelse af Madrid 14. marts.

I maj indsatte Napoleon sin bror Joseph Bonaparte som konge i Spanien, hvilket medførte stor vrede i det spanske folk, som gjorde oprør i hovedstaden 2. maj. Dette oprør blev dog brutalt nedkæmpet af Napoleons marskal Joachim Murat, og den 3. maj 1808 blev de tilfangetagne oprørere henrettet, bland andet på Príncipe Pío bjerget, hvilket Goya har afbilledet i det dramatiske maleri.

Hvis man vil vide mere om napoleonskrigene og den spanske frihedskrig kan man finde adskillige bøger på biblioteket, blandt andet Gunther Rothenbergs ”Napoleonskrigene ”, som sammen med ”Goya ” er hovedgrundlaget for denne artikel.

"2. Maj 1808" eller "Kampen mod mamlukkerne"

“2. Maj 1808″ eller “Kampen mod mamlukkerne”

Maleriet kan, sammen med sit søsterværk ”2. Maj 1808”, i dag ses på Prado museet i Madrid.