Sygeplejens historie

Har man været indlagt på et dansk hospital kommer man til at sætte pris på dygtige faguddannede sygeplejersker, som også evner at omgås syge mennesker og være venlige, samtidig med at de har lynende travlt.
I Danmark har der været tradition for uddannede sygeplejersker i mere end 100 år, og i bogen Firkløveret og ildsjælene af Nete Balslev Wingender kan man få et indtryk af, hvordan det har været at arbejde som sygeplejerske i perioden 1899-1999.
Bogen, som er i to bind, er udgivet af Dansk Sygeplejeråd. Udover at give historien om stiftelsen og udviklingen af Dansk Sygeplejeråd, fortælles også historien om fire generationers kvindehistorie og om den kulturhistorie, der knytter sig til sygeplejerskernes levevilkår og udviklingen inden for sygeplejefaget. Bogen er spækket med fotos, som giver et godt indtryk af sygeplejefaget i de hundrede år.
Vil du vide mere om sygeplejens historie kan du besøge Dansk Sygeplejehistorisk Museum i Kolding