Model 101 – en historisk t-shirt

I 1967 kom den første ribstrikkede Nørgaard bomulds t-shirt til verden under navnet ”rib-ribben”. Siden er den blevet fremstillet i mere end 3 millioner eksemplarer.

Det var modemanden Jørgen Nørgaard, som lancerede t-shirten i sin butik ”Nørgaard på Strøget”. Butikken havde han overtaget efter sine forældre, som indtil da havde solgt sørgebeklædning i butikken. Ved Jørgen Nørgaards overtagelse blev konceptet et helt andet. Inspireret af den spirende ungdomskultur og ”Swinging London” blev butikken indrettet som en livsstilsbutik, hvor der i samarbejde med skiftende kunstnere blev indretttet avangardistiske vinduesudsmykninger.

Som frontfigur i den danske modeverden har Jørgen Nørgaard introduceret de danske kvinder til udenlandske modeskabere som Kenzo, Gaultier, Cacharel m.fl. Sideløbende har han ført en mere prisvenlig kollektion under sit eget navn, herunder den velkendte rib-bluse.

I starten blev ”rib-ribben” produceret i et lille omfang. Men efter at den i 1971 fik en anden udformning med en mindre halsåbning og med lange ærmer, var en klassiker født. Siden er kollektionen blevet udvidet med stribede modeller, modeller til børn og modeller med forskellig længde, og den sælges ikke kun i Nørgaards egen butik på Strøget, men i adskillige butikker ud over det ganske land.

I 2004 var t-shirten repræsenteret på udstillingen ”De industrielle ikoner: design i Danmark” på Kunstindustrimuseet. Her figurerede t-shirten sammen med kendte designs som Stelton-kanden, IC3-toget, Panton stolen, PH5-lampen og Lego-klodsen. I 2007 fik Jørgen Nørgaard og “rib-ribben” årets designpris samt masser af hædrende omtale. Et ærkedansk stykke trikotage var blevet ophøjet til modeikon.

t-shirt

Den første Nørgaard t-shirt købte jeg i 1974, og den var selvfølgelig lilla (siden fulgte mange andre farver). Her fulgte jeg farvemæssigt trenden fra mange af min generations kvinder, som på den tid var involveret i kvindekampen. I starten af kvindekampen mente mange rødstrømper, at mode og kosmetik var undertrykkende, men accepterede efterhånden Jørgen Nørgaards opfattelse af mode som – også politiske – signaler og drømme, og som en måde at eksperimentere med sin identitet på. Og at han gerne ville kreere tøj til frie og selvstændige kvinder. Efterhånden blev ”rib-ribben” altså accepteret og båret også af rødstrømperne, og i de første år af kvindekampen uden bh under.

T-shirten var netop kreeret til at være ”barmflot”, så alle typer barm-størrelser kunne være med. Desuden var den anvendelig til mange funktioner, og kunne bæres under den tids meget udbredte overalls, men også i den fineste figursyede jakke.

tshirts”Rib-ribben” er stadig min foretrukne t-shirt. Den er enormt behagelig at have på; kvaliteten er så god, at den næsten er umulig at slide op; og den er absolut tidløs. Når jeg er i København og skal forkæle mig selv lidt, så skal jeg lige en tur omkring butikken på Strøget og have mig en ny en til samlingen. Mine døtre har dem, og også mine pige-børnebørn har de sødeste små ”rib-ribber”.

Læs mere om Jørgen Nørgaard og “rib-ribben” i: Nørgaard på Strøget, 2008