Den Hirschsprungske Samling

P.S Krøyer. Det Hirschsprungske familiebillede.
Billedet er hentet fra Hirschsprung

Museet ligger i smukke omgivelser i Østre Anlæg ud mod Stockholmsgade i København. Jeg kan varmt anbefale et besøg i det smukke hus. Museet åbnede for offentligheden i 1911 – desværre nåede tobaksfabrikanten og mæcenen Heinrich Hirschsprung (1836-1908) ikke at få denne oplevelse med. Han og hustruen Pauline (1845-1912) skænkede i 1902 deres samling af dansk kunst til den danske stat, men først 9 år senere fik offentligheden mulighed for at nyde den imponerende samling i museet. Samlingen rummer 700 værker fra blandt andet de tidlige Guldalderkunstnere, Skagensmalerne, Fynboerne. Se de 20 hovedværker fra blandt andet Guldalderen og Skagensmalerne.

Den Hirschsprungske Samling har udover Skagen Museum den største samling af Krøyers værker. Læs om P. S. Krøyers liv, værker og hans forhold til Heinrich Hirschsprung her.

Museumsbygningen set fra Østre Anlæg. Billedet er fra Hirschsprung. Arkitekten H. B. Storck har tegnet museet og kunsthistorikeren Emil Hannover har indrettet. Bygningen blev fredet i 1995.