Forsamlingshuse – et stykke dansk kulturhistorie

I sidste halvdel af 1800 tallet blomstrede andelsbevægelsen, folkehøjskoler, friskoler, gymnastik- og foredragsforeninger, og i starten af 1870´erne blev de første forsamlingshuse bygget.
I 1920 var der ca. 1600 forsamlingshuse rundt om i landet samt omkring 40 i Sønderjylland. I dag er der stadig omkring 1000 forsamlingshuse. Langt de fleste forsamlingshuse er selvejende og er almindeligvis drevet af lokale ildsjæle.

Udby Forsamlingshus – Min barndoms forsamlingshus, hvor jeg har været til skolefester, afdansningsbal, juletræsfester, dilettant, begravelseskaffe m.m.

Forsamlinghuset fungerer som et mødested for folk med forankring i lokal-samfundet. Her holdes fester af både privat og offentlig karakter, bankospil, fællesspisning, amatørteater og meget andet.
I de små byer rundt omkrig i landet er købmand, slagter m.m. lukket, men mange steder har forsamlingshuset overlevet.
Forsamlingshuset er en særlig dansk konstruktion iflg. etnolog Margaretha Balle-Petersen. Hun har i flere omgange forsket i forsamlingshuse, fælles-skaber o lign.

De fleste forsamlingshuse er med i Landsforeningen Danske Forsamlingshuse.
En del af dem kæmper med stram økonomi og dermed dårlig vedligeholdel-se, men der findes også mange velholdte og moderniserede forsamlingshuse.

Kilder:
www.denstoredanske.dk

Dorte Washuus: Landsbyens sidste samlingssted
I: Kristeligt Dagblad 21.03.2009

Læs mere om forsamlingshuse:

Fortælling og forandringer i forsamlingshuset
Anette Schulz, Ulla Pedersen og Kristian Dahl
University College Syd, 2008. 44 sider

Wollekær, Johnny:
Sognets store stue : Fynske forsamlinghuse
Fynske Forsamlingshuse, 2007 . 48 sider

En tanke om "Forsamlingshuse – et stykke dansk kulturhistorie"