Romerriget og romerne

Jeg har altid været lidt fascineret af romertiden, måske ikke så meget af det romerske imperium som af romerrigets kultur. Toiletter og rindende vand havde man, og med Via Appia grundlagde romerne den tids motorvej. Selv almindelige mennesker holdt slaver, og tanken om at få maden skåret i mundrette bidder af en slave, medens man ligger til bords, lyder da tiltalende, synes jeg!

I efteråret var jeg i Rom og fik i den forbindelse lyst til igen at læse lidt om Romerriget. Jeg faldt over bogen Politikens bog om romerne fra 2006 og blev straks fanget af de mange flotte farvebilleder og den informative tekst.
En absolut spændende bog om antik romersk kultur og historie fra Roms grundlæggelse til Romerrigets fald.
Udover romernes kongetid, republik, kejsertid og krigskunst skildrer bogen også en række centrale aspekter af det romerske samfund, som f.eks. den sociale organisation, de religiøse fester og kulter, bordeller og bade samt triumftog og gladiatorkampe.

23 tanker om "Romerriget og romerne"

1. Jeg kan ikke rigtig finde noget om deres påklæding den gang rom kom til 100 f.kr-500e.kr? Har du noget om det eller ikke, og hvis du haR hvor så ? Vi er nemlig igang med em historie opgave om påklæding i romerriget????
    Hilsen Emma

2. hej hvis du finder noget om Gajus Julius Cæsar og vis du kan finde nogen ting om ham så må du meget gerene sende det til mig.for vi har et emne og jeg har om ham i romerriet

3. Hej Emma og Amlie
    Hvis I kommer ned på biblioteket, har vi flere bøger om tøj og mode i oldtiden bla. “Fra lændeklæde til lycra : moden gennem tiderne” af Jacqueline Morlet og “Tøj og mode i oldtiden” af Christine Hatt eller “Klæder : til arbejde, fritid og fest” af Jacqueline Morley. Prøv også at kikke lidt i “Klædedragtens kavalkade” Hilsen Lone Bibliotekar Fredericia Bibliotek

4. Hej Yasemin
    Du kan prøve at komme ned på biblioteket. Vi har bøger om ham f. eks: “Julius Cæsar : Roms store diktator” af Richard Platt og Det gamle Rom af Patricia Levy. Prøv også at gå ind på http://www.spoergolivia.dk/ Det er en spørgetjeneste for børn på nettet. Gå ind på Olivias svar og klik på forstørrelsesglasset. Så skriver du “Julius cæsar” i søgefeltet “søg efter ord” . Så kan du se hvad Olivia har svaret på andre spørgsmål om Julius Cæsar. Hun henviser til nogle gode links på nettet. Hilsen Lone Petersen, Bibliotekar Fredericia Bibliotek

5. Hej Yasemin
    Du kan altid henvende dig på dit eget lokale bibliotek og låne materialerne der. Vi har ingen billeder, men du kan evt. søge nogle på nettet, prøv f.eks. Google Billeder og skriv “gajus julius cæsar” i søgebjælken.

6. hej jeg arbejder med roms grundlæggelse, jeg kan ikke finde ret meget om det hvis i kunne hjælpe ville det være kanon.
    svar mig hurtigst muligt( helst inden mandag)

7. hej
    skal bruge nogle ting om romerriget, grundlæggelse, romerrigets fald osv.
    vh. birgitte

8. Hej!
    jeg er i gang med en historie opgave om Romerriget :D
    Og jeg vil gerne skrive om noget mad eller tøj?
    Kan i hjælpe mig. Plzzz O.o
    Hilsen stræberen efter svar :D

9. Kære Amalie
    Historiebloggen er lukket, men du kan garanteret få hjælp, hvis du går en tur på biblioteket;-)