Frank Tallis: Døden i Wien

TallisJeg er ikke krimilæser, så det er et undtagelsestilfælde, at jeg har læst en af slagsen. Det var da heller ikke for spændingens skyld, men fordi handlingen udspiller sig i Wien. Jeg har for nyligt været på ferie i Wien. Så er det interessant at læse om de steder, man kan genkende. Forfatteren Frank Tallis er englænder og beskriver steder og fænomener med turistens blik. Han har desuden valgt at lade bogen foregå omkring år 1900. Det var en kulturhistorisk brydningstid i Wien, hvor den konservative biedermeierkultur og historicisme bliver udfordret af den moderne Jugendstil.
Det var også på denne tid at Sigmund Freud udviklede teorierne om psykoanalyse. Det spiller en rolle i bogen, da hovedpersonen Max Liebermann er psykiatrisk læge. Han er ven med kriminalinspektør Rheinhardt og takket været sin psykologiske indsigt kan hjælpe med opklaringsarbejdet på et mord, der tilsyneladende er foretaget af overnaturlige væsner. Parallelt med denne kriminalsag følger vi Liebermanns behandling af en kvinde, der er indlagt på hospitalet med diagnosen hysteri. Liebermann er tilhænger af Freud. Han forkaster derfor den etablerede behandling med elektriske apparater og helbreder hende gennem samtaleterapi. I bogens slutning bliver de to forløb forenede.

Bogen minder om gammeldags ”hyggelige” engelske krimier, men den skal nok mest læses for sin Wienerstemning. Den er oplagt, hvis rejsen går til Wien.

Vil du bestille bogen kan du gøre det via dette link

Døden i Wien / Frank Tallis ; oversætter: Ursula Baum Hansen. – Valby : Borgen, 2010. – 456 sider. – (Liebermann-journalerne ; bind 1) (En Max Liebermann-krimi).